Powercut? Ja det är tisdag!

Bu, nu var det dags igen.
Tisdagen i sin helhet: 06.30 stiger jag upp och beger mig mot duschen, Malin har hunnit före så köbildningen har börjat. Frukosten består av havregrynsgröt (eller ja något liknande) med brunt socker, te och mango. Det blåser till, jag fryser och tycker om känslan. Tappar bort Malin i morgonvimmlet men hittar henne till slut och vi börjar vandringen mot CECOWDAS kontor. Väl framme har vi mycket att göra. 16 days of activism against gender violence (kan säga den här meningen i sömnen vid det här laget) drar igång den 25 november och programet måste planeras omgående. Nu har vi gjort upp ett program som talar om exakt vad som kommer att hända under några dagar (fortfarande inte klara med alla) men detta är Malawi så att göra saker i sista minuten är lugna puckar. Efter lunch satt jag och redde ut anteckningarna på datorn för att få mer klarhet i vad som händer. Dessa noteringar tar jag med mig tillbaka till CECOWDA och förhoppningsvis är allt klart efter imorgon.

15.30 slutar jag för dagen och styr upp ett träningspass. "Mitt" s.k lilla vardagsrum i mitt hus blev utmärkt som lokal och jag körde på och njöt av det var jobbigt. Mådde verkligen sedan i hjärta och själ och kroppen kändes nöjd. Så om jag har träningsvärk imorgon so what, jag har tränat wihoooo!
Börjar känna magen efter middagen (matmålet bestod av spagetti med äggrönsakstonfiskröra àlà moi) som ändå kändes välkommet. Hoppas bara att jag kan röra benen imorgon ;)
Eftersom det är tisdag kommer det att inträffa en powercut. Under flera tisdagar har det inträffat, så också denna tisdag. Det brukar ske runt 18.00-tiden så därför kunde man se full rulle i köken mellan 17.00-18.00 och krockningsrisken är särskilt hög då. En powercut innebär att allt blir svart. Farväl elektrisitet för några timmar
och hej till ljus och pannlampor! En vanlig sysselsättning under powercutar är att gå till Nanzikambe, den närmsta puben för att hänga och dricka öl.

Trevligt nog så var denna powercut kort så att jag hann skriva detta. Nu väntar sängen och jag ser fram emot den. Först ska jag bara se till att spraya rummet med myggmedel, spraya mig och se till att myggnätet är på plats (är riktigt nöjd med min anordning) för att sedan sova som en prinsessa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0