Geggamojja som är svår att reda ut när det inte finns någon plan B

Tithandizane, ni måste tänka långsiktigt...
Veckans händelse: "Bara så ni vet, pengarna tar slut efter denna vecka."
Jaha, tack för den! De tror att vi kan pumpa ut pengar när som helst. Jag fick panik. Kände ännu mer panik när jag såg det nästan tomma matförrådet. Situationen var i en stor röra. Förutom pengaproblemen så var det andra kruxigheter som också var i görningen. Det är konflikter inom kommittén. Den finns både en gammal och en ny. Den nya är den aktivaste som röstades fram av de s.k stiftet för 1,5 år sedan och bestod av 10 personer. idag finns de endast bara 5 st kvar, varav 3 faktiskt gör någonting för barnhemmet. De andra två snor eller försöker sno pengar av de barn som betalar en viss avgift. Lyckligtvis så är de mesta av pengarna insatta på ett bankkonto där tjuvarna inte har kod till och man har bytt lås på matförrådet så att de inte ska kunna sno mat. Jag vet, varför sparkas inte dessa två?! Tyvärr är de lättare sagt än gjort för det är svårt att föra fram bevis som kan tas upp för stiftet. Tidigare har barnhemmet klarat sig på bidrag från Skottland, men nu kommer de inte att göra det. Det var därför Ben var här för att hjälpa dem att starta ett chipsstand, waterkiosk och en tailoring shop så att de kunde skapa en hållbar inkomst för barnhemmet. Det enda som hittills har öppnats är chipsstandet. Trots att de har all material för tailoring shop så händer ingenting, detta har de varit flera dublier om och jag och Malin har försökt få klarhet i orsakerna varför ingenting har hänt,  de vi läser mellan raderna är att det finns igen budget att betala en skräddare med. Sedan är det också röran med stiftet. Barnhemmet är under Blantyre stift beskydd, vilket är inget att ropa hej för. De ska egentligen få mjöl till gröt men de får absolut nada. Men eftersom de är under stiftet så är de svårt att sökabidrag från rikemansbolagen för de tror de får stöd från det rika stiftet. Dock så sas de oss att de slipper betala hyra för byggnaden, de får hålla till där gratis, men i själva verket så har inte stiftet så mycket att göra med den byggnaden utan det är kyrkan bredvid som håller ställningarna och barnhemmet får inte ett skvatt av kyrkan. En stor fet röra, med andra rena rama geggamojjan.

Så efter den chockerande nyheten om att pengarna tar slut så fanns de ingen annan utväg än att nödsöka pengar från Sverige. Egentligen gilllar jag det inte eftersom nu tror Malawierna ännu mer att vi kan fixa pengar hur lätt som helst så att de slipper tänka långsiktigt och fundera ut en plan B, men vad ska man göra när man hamnar i en sådan situation. Jag kan inte bara titta på och se barnhemmet stängas utan att göra någonting. Så för stunden har det löst sig med pengar, vi lyckades få ihop litegrann som gick till att köpa mat och lön till lärarna och mattanterna. Lärarna och mattanterna har inte fått lön sedan den 17 september och de flesta av dem är änkor och har barn/barnbarn att försörja. Igår var jag själv på barnhemmet för Malin var sjuk (visade sedan att det var en form av Malaria, men hon har varit till sjukhuset nu och mår bättre) så när lönerna delades ut blev jag tackad som en Gud och stämmningen var på topp efteråt. Var lite svårt för mig att hantera situationen, att spela Gud är liksom inget för mig.

Intensiv vecka så det var inte konstigt att gårdagens eftermiddag, kväll och natt bestod av en däckande sömn, akutlägen och gudfasoner tar på krafterna!

Kommentarer
Postat av: Malin

Åh, det låter inte så skoj med massa tjorv.. Hoppas att det löser sig! :/

Saknar ju dig! När ni kommer hem ska vi ha fet välkommen-hem fest! ;)

2010-11-06 @ 18:05:57
URL: http://maliinnordlund.blogg.se/
Postat av: stig strömbergsson, skolpräst

Jag har förmedlat våra Facebooks-korrespondens till det förra-veckan-lediga arbetslaget på skolan, samt en länk till detta inlägg. Själv reser jag, Inger, Leif och Margot med Grundkursen till Norwich om någon timmen och är därför inte med på personalens pep-talk i morgon bitti.

Tycker dina reflexioner kring behoven, var problemen finns och vilka sökvägar det fins och borde finnas för att lösa problemen är intressant - och svårt. Hur agera på lång sikt - egentligen? Och kan man vara kortsiktigt "kall" för att på sikt skapa förändringar? Eller ska man "rycka ut" i det akuta också när det inte föreligger en katastrofsituation? Mariga frågor där ni svenskor med egna pengar och kontakter med rena ymnighetshornen hemmavid lätt hamnar i knepiga situationer - för både hjärta och hjärna.

Om du har tid, vill och ids skulle det vara intressant att ta del av dina funderingar kring sådana frågor. Här på bloggen, kanske. Eller mer slutet via FirstClass som ni forfarande har tillträde till. Meddela i så fall här eller på FaceBook om så skett. Annars får vi väl "djupintervjua" er när ni kommer hem.

2010-11-07 @ 12:00:29
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Elin B

Ojojoj, det låter riktigt tufft. : (

Hoppas att styrelsen rensar ut rötäggen och att pengafrågan löser sig. Det måste vara jätte jobbigt att känna att så stort ansvar vilar på just dig (och flera andra såklart, men du förstår nog hur jag menar.)

Hur mår du förresten? Har magen/hälsan ordnat upp sig? Jag hoppas verkligen du slipper åka på malaria eller någon annan sjukdom!



Här hemma är det snö, knappt en decimeter, och jag är mitt i julbaket! : D

Visst kommer det bli märkligt att fira en snöfri jul?

2010-11-08 @ 17:11:23
Postat av: Elin B

Jag var på musikkväll i Lövångers kyrka igår (Lördag, 13 nov.) och då läste Åke L. upp slutet på ett mail du skickat till honom. : ) Sen fick de som ville skänka en slant till dig/barnhemmet. : ) Jag, mamma och pappa sponsrade dig lite och jag tror det var ganska många som också la en slant i korgen. :)



Det räcker kanske inte till så mycket men det är nog bättre än ingenting alls!



Åke L. uttalade förresten ditt namn Susann Olofsson, det verkar som om det där sista A:et är svårt att uttala för många! : D



Jag saknar dig! Kram

2010-11-14 @ 12:33:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0