Vad vore livet utan kulturkrockar?

Denna helg, Afrika-Paprika ;) Kulturfestivalen gick av stapeln och på lördagskvällen infann jag mig tillsammans med Alby, Laura och Rachel där. Kvällen bjöd på dans och teater och kulturtjejen i mig kom fram. Det var särskilt underhållande när en teatergrupp satsade på att driva med de malawiska samhället, inte så vanligt här så starkt av dem att de vågade :) En annan teaterföreställning bjöd på kulturkrock..  På söndagseftermiddagen blev jag och Malin upplockade av Madame Fombes dotter m.fl och vi körde till ett finare område bortom Blantyre. Där skulle middagen gå av stapeln hos den mystiske unclen. Han visade sig vara rik! Han hade två företag och hans hus var riktigt fancy: kakelgolv, 63 tums tv, gigantiska soffor, kylar i rostfritt stål, flashig bar och en snygg dator med plattskärm (inte van att se alla dessa lyxigheter). Det bjöds på mycket, öl och vin, kexkalas, korvar och kött. När det var dags för oss att börja rulla hemåt så var unclen så packad att han höll på att ramla från soffan . Han propsade på at han skulle köra oss hem för han var en utmärk chaufför och ville inte höra att vi ringde efter en taxi. Fanns inte en chans att vi åkte med honom så vi ringde förstås efter vår taxigubbe Lawrence. Herrskapet blev upprörda över att vi hade kallat på taxi men jag och Malin stod på oss. Aldrig att jag dör nu. Trogne Lawrence dök upp som alltid och vi kom helskinnade hem.

Kulturstudie

 Malawierna...

...älskar socker, här snålas det inte! De har socker i och till allt. Om man tittar på ingridienslistan på en produkt så börjas det alltid med socker.  Ett svar på den höga sockerkonsumtionen kan vara att den äldre generationen aldrig fick lov att äta socker så nu överröser de sockerätandet till nästa generation.

...uppfattar tiden som oviktig, avtalas ett möte klockan 12 är man inte på plats förrän tidigast kl 13, den s.k Malawian-time dyker upp vareviga dag.

...har annan slags humor än mig. När en teaterscen visar hur en hushållerska vägrar,  gråtandes och skrikandes, att ha sex med mannen i familjen så skrattar jag inte.  Jag satt som ett frågetecken medan Malawierna höll på att falla ur stolarna av skratt.  Det  är vanligt att männen är otrogna i Malawi så kanske försöker de lätta upp stämningen med att skratta.

...blir man inbjuden till en middag behöver inte den man blev inbjuden av vara där utan man kan stöta på helt nya människor man aldrig träffat förut. 

...tar en inbjudan på fullaste allvar och gärna helgen efter förslaget lades fram.  Att slänga ut ett påstående i luften fungerar inte här, man måste tänka på vad man säger!

...som är rika tycker att efter vi har studerat klart i Sverige ska komma tillbaka och starta en ostfabrik i Malawi eller assistera dem i rikemangossarnas företag.

...är väldigt religiösa, men älskar sex.

...har svårt att överföra information till andra, den gamla kulturen har lärt dem att faktan stannar hos den som får den. På så vis är det svårt för budskapet att spridas vidare.

...respekterar vitingar, vill gärna ha oss att söka pengar till projekt för då är det större chans att man får något.

...kan ha klädesplagg men presidenten på, skulle aldrig i mitt liv bära en chitenje med Reinfeldt.

Nu till veckan har det hänt grejer! Jag har sagt hejdå till skolan eftersom jag kommer vara fullt sysselsatt med annat. Förutom barnhemmet så kommer jag att arbeta på organisationen CECOWDA som arbetar mycket med barns och kvinnors rättigheter.  Detta brinner jag för och jag kan tänka mig jobba med detta i framtiden,  lärare nej tack.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0