Konsten att handla...

Helgen tillbringades inne i centrala Blantyre. Jag, Julia och Moa sov 2 nätter på Big Brother Guesthouse där vi möttes av eget badrum såsom små kackelackisar (kallade de så pga att det var en form av små kackelackor) Medan Julia och Moa hoppade till av förskräckelse ryckte jag på axlarna. När man är van vid giganter till kackerlackor hemma i mitt rum hos värdfamiljen så blir man härdad. Jag invigde en handgjord träprydnad som ”dödarn”, Så därefter när kackelackisarna kom insvepande tog jag fram dödarn. Denna helg provade vi på att shoppa souvenirer. Lätt att ignorera – svårt att köpa! Alla försäljare är som galna så att det nästan blir omänskligt, man får ta handladet i omgångar för det tar på krafterna. Kom riktigt igång med prutningen och när jag inte var på väg att köpa något förvandlades jag  till en s.k prutningcoach för Julia och Moa. Blev nöjd över inköpen så inga bortkastade pengar här inte!

Endera kvällen åt vi på Bombay Palace tillsammans med Malin, Joel och Ben. Det var ett dyrare ställe (fortfarande billigt jämfört med Sverige) som bjöd på god mat men endast en fungerande låt som spelades om och om igen. Till efterrätt blev det friterad glass i ugn, som var smarrismaskens! Därefter gick vi ut på något ställe som tyckte om ljuset rött och som visade vara en annorlunda uteställe än vad vi är vana vid. De flesta av de malawiska tjejerna som var ute var prostituerade, eller ryktet var så. Under kvällen gjorde jag en ny kulturell upptäckt: Trots att homosexualitet är olagligt så är det okej för killar att dansa väldigt närgånget med varandra (Om det hade varit hemma hade de garanterat blivit tagna för bögar). Kanske pga att det är få tjejer ute så tar det vad de får?  Som sagt, en annan kultur och här är det vanligt att killar håller varandra i hand som tecken på vänskap.  Fint men jag är fortfarande ovan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0