Zomba

I helgen bar det av till staden Zomba, men innan resan började råkade vi ut för en trevlig överraskning.
Det visade sig att fredagen var en public Holiday, detta fick vi inte reda på förrän säkert på torsdags eftermiddagen - T.I.A , Malawian-time, you name it!
Så på torsdagskvällen drog vi in till Blantyre för en spelning på the French Culture house. Alla förutom Moa som hade armproblem följde med. Det var riktigt kul och kvällen avslutades på sportbaren Dooggles.
Vi tog på fredagen minibuss in till Zomba vilket var ett evighetsprojekt! Fick sitta hundra år i Limbe för att väna på att bussen skulle bli proppad och under tiden blev vi störda av försäljare och suskar. Jag kan lätt säga att tålamodet kokade till slut. Framme i Zomba tog vi in på ett billigt vandrarhem (15 kr/natt) som inte visade sig vara det säkraste, men vi överlevde iaf (under nattens gång blev vi bla. Väckta av att någon ryckte i vår skröpliga lilla dörr). Middagen intogs på restaurnagen Dominos där vi hade läst i vår guide att det skulle säljas billig pizza. Pizzan visade sig bestå av en sorts bulldeg badad i fett. Så det blir att vänta sådär 6-7 månader för att få äta riktig pizza igen.

På lördagen tog vi taxi upp till the Zomba plateaun som blommade upp i färgen grön. Var så härligt att se så mycket av denna vackra färg! Det lustiga var här att en del av träden såg precis ut som våra tallar hemma. Vi såg några apor också vilket gjorde det ännu lustigare! Apor + tallar skulle aldrig hända i Sverige!  Under eftermiddagen stundande äntligen det jag hade längtat mest efter, en timmas ridtur i bergen. Jag kunde inte sluta le så när jag väl satt i sadeln log jag som ett fån. Min häst och jag förstod varandra riktigt bra. Hit krävs det verkligen flera återbesök!

Natten till söndagen kändes betydligt säkrare än natten innan. Vi hyrde en söt stuga på the Throat Farm. Farmen bestod av två stugor, camping och en fiskodling. Det var lätt att se att företaget hade förfallit och vi hördes oss för om orsaken. Tydligen var det så att någon avundsjuk rackare hade förgiftat vattnet så att många av fiskarna dog. Svin finns det överallt. Fick denna natt också uppleva den bästa natten någonsin här i Malawi. Ljuvligt! Tack, tack, tack för det!

Under söndagen tog vi på oss vandringsskorna och vandrade upp mot toppen av berget. I början gick de trögt för mig för tro det eller ej men min mage visade sig vara off den här dagen också. Det var inte lika farligt som i tisdags, men ja systemet tömdes rejält. Mådde okej men orken var inte på plats. Blev bättre efter en flaska vatten. Uppe på toppen var det dimma, men vi lyckades ändå få en skaplig bild av utsikten.

Lunchen intogs på lyxhotellet Sunbird där en buffé med förrätt, varmrätt och efterrätt väntade. Det var U N D E R B A R T G O T T! Hade verkligen kunnat äta mer om inte diarréspöket hade varit framme.På vägen tillbaka mot Bangwe fick jag för första gången uppleva rädslan för att krocka. Minibussen körde sjukt fort och mitt på vägen dessutom! Spelar ingen roll att de har vänstertrafik när de ändå inte följer den.
En annan sak jag kan säga om Malawi är att chaufförerna gillar Akon och Celine Dion.

Väl hemma hos värdfamiljen igen fick jag reda på att min pappa ska vara borta den här veckan, vem ska jag nu prata med?


Kommentarer
Postat av: Anonym

mer foton :D

2010-09-13 @ 18:47:39
Postat av: Karro

Hej! Lät ju läskigt med vandrarhemmet och minibussarna! Du tar det väl försiktigt?!



Lustigt att du fick reklam efter ditt senaste inlägg om onlinepizza, kanske går att beställa i Malawi???

2010-09-15 @ 10:50:06
Postat av: Susanna

Jag jobbar på foton, men det tar så lååång tid att ladda upp bilder och den tiden har jag inte haft än :P

2010-09-15 @ 12:51:58
URL: http://susannagoesmalawi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0