2011 och back to business

Vi trodde att jobbet skulle börja den 3:e men eftersom nyårsdagen råkade inträffa på en lördag när man hursomhelst redan är ledig så var de flesta lediga på denna måndag istället. Nåväl, tisdag den 4:e var det slut på ledighetsfasonerna. I december tog Cecowda emot 2,000,000 Kwacha från en organisation i Canada som skulle gå till bygget av en skola i Chileka.  På grund av en marktvist fick bygget en seg start, därför han vi inte besöka byggnadsplatsen före jul. Vi har fortfarande inte beskådat arbetsviljan men vi har sett bilder. Byggnaden är klar men har inge tak och det ser fint ut. Inte oväntant så har material tagit slut och pengarna har sinat. Hm, kan folk, arbetare, grannar osv tagit lite och stoppat i egen ficka? Erfarenheter säger mig att det inte är orimligt.  Annars på cecowda har vi påbörjat en årsplanering för det fräscha året. Sedan var det ett gender-spektakel i Mangochi som Alby och Laura följde med på men jag och Malin hade inte tid. Vi har mycket att göra på Tithandizane...

Tithandizane. Nu. Ska. Denna. Uttjatade, Tailoring. Shop. Öppnas!
Efter dublier med höga hästar-män från the Synod kom jag, Malin och de som bryr sig om barnhemmet bästa överrens om att köpa egna symaskiner som endast tillhör Tithandizane. Förutom pengar till hyra och skräddarnas löner ska resten av inkomster gå till barnhemmets verksamhet och inte ens den ynkaste kwacha får hamna i någons privata ficka (nej du Synod, ni får ingenting!). Om så skulle bli fallet så har de en arg Susanna efter sig...
Dags att kavla upp ärmarna! Denna vecka har vi bla köpt målarfärg för den tilltänkta lokalen, kollat på utbudet av shopar och förhoppningsvis på måndag får vi veta vilken shop vi får hyra, köpt 2 symaskiner och annonserat skräddare sökes. Äntligen händer det! :)


Många vill hjälpa till. I fronten: fv. Läraren Fombe, kokerskan Margaret & Tithandizanevännen Grace hjälper till att lasta ut symaskinerna. Efter många frågetecken rymdes symaskinerna i den lilla Ayise-bilen som var den enda lediga. Så trångt att bara jag och chauffören rymdes. Malin fick ta minibussen. Fombe har nu uttryckt sig: Zusii, I don't want you to leave. I want you and Maureeni to staay!


Kommentarer
Postat av: Inger Olofsson

Det där låter ju jättebra. Har ni allt ni behöver?

Kommer det att gå få tag på skräddare?

2011-01-16 @ 22:46:36
Postat av: Miranda

Halloj på andra sidan jorden! Vilken ovanlig jul du fick! Vilka lustiga/märkliga saker du får vara med om. Vi läser med stor iver. Härligt sagt av Fombe, det måste ha känts härligt att få höra. Fina smeknamn ni fått. Hur går det förresten med språkförståelsen nu förtiden? Förstår du någonting av när de talar på sitt sråk?

Tack för kortet! Det var uppskattat! (JA, jag ska skaffa facebook någongång!)

Mångar kramar ifrån oss!

2011-01-17 @ 20:54:53
Postat av: Elin B

Vad roligt att du kan uppdatera igen så jag kan följa dig! : ) Jag var riktigt nära att skaffa facebook för din skull, för att kunna läsa vad som händer. Men nu har jag en orsak att få skjuta upp det ett tag till! : D Jag är ju verkligen hopplöst omodern! ; )



Va roligt att det äntligen börjar röra sig med skrädderiet, jag hoppas det blir riktigt bra!



KramKramKramKramKram från Elin

2011-01-23 @ 17:59:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0